<-------www.mycomputer.ir-------> <-------www.mycomputer.ir-------> جلسه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - گزارش جلسات نقد و بررسی وب لاگها

گزارش جلسات نقد و بررسی وب لاگها


جلسه ۳۰ دی ۱۳۸۶

وب لاگ این هفته :

لبـــــگزه

http://labgazeh.parsiblog.com

http://labgazeh.blogfa.com

آسیب شناسی فرهنگ عاشورا

آسیب شناسی یا چرایی های عاشورا و عنوان کلی تر آن : چرا عاشورا بوجود آمد؟چرا ما اینقدر سر و

سینه می شکنیم ؟ چرا اینگونه باید باشد؟ و هر چرای دیگری ؟؟؟ ....

بعضی ها عاشورا را بصورت سنتی تعریف می کنند . بعضی ها آسیب شناسی می کنند و ...

در رادیو و تلویزیون و ... به این موضوع پرداخته اند ولی ما با دست خودمان داریم به مسیری می رویم

که خلاف فرهنگ عاشورا است.

امام حسین (ع) فرمودند : من برای کج روی هایی که در امت پیامبر دیدم قیام کردم.

مشکلی که ما امروزه با این مقوله داریم عزاداری و بزرگداشت مقام امام حسین (ع) است.

به این دلیل که تمامی قدرت شیعه در اینجا نهفته است و همه برایش برنامه دارند ، هم مسلمانها ،

هم دشمنان و هم ضد شیعیان ...

با این موضوع که اصل عزاداری رو چه کسانی بنیان گذاشته اند کاری نداریم ... با تاثیراتش هم کاری

 نداریم ولی این عزاداریها برای ما خیلی مقدس است ولی نه به عنوان هدف . عزاداری هدف ما

نیست بلکه وسیله ای مقدس است برای اتصال به مفهومی مقدس.

نگاه بنی امیه و نگاه وهابی ها و نگاه آنهایی که می گویند : چون حسین خروج کرد ، کشته شد!

کسی که بر علیه خلافت طغیان کند و دست به شمشیر ببرد سزاوار کشته شدن است.

نگاه دستگاه جاسوسی امریکا : ۹۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با تشیع اختصاص داده ایم .

محکمترین عوامل : ۱ ) مرجعیت شیعه . ۲) شهادت امام حسین (ع) ۱۴۰۰ سال پیش

سوال : آیا این مرجعیت تمام فرقه های شیعه را شامل می شود؟

نگفته اند که شیعه اثنی عشری ولی نقطه قدرت و مرکز بررسی ها و مطالعات ایران است .

دشمنان برای در دست گرفتن مسلمانان بوسیله پول ، سراغ افراد شیعه پول پرست و دارای عقاید

سست می روند و به واسطه آنها در عزاداریها نفوذ کنند و بنیان های تشیع را منحرف می کنند.

باید بدانیم که دشمنان با برنامه حرکت می کنند .

بعضی ها گفته اند عزاداری اشتباه است چون امام حسین به معبودش رسیده پس باید جشن گرفت.

بعضی ها می گویند عزاداری امر مقدسی است و می تواند به هر شکلی برپا شود . بگذارید هر کس

 هر چقدر که دوست دارد عزاداری کند . دخالت در شکل ارادت به ساحت ابی عبدالله نکنید.

در اینجاست که عزاداری میشود هدف !

اگر عزاداری مقدس است باید به گونه ای حفظ شود که در عزاداری امام حسین (ع) و یارانش حقانیت

 تشیع بیشتر اثبات بشود. ما نباید بی تفاوت باشیم و نباید اسلام ما به واسطه عزاداریها زیر سوال

 برود. بسیاری از عزاداریهای ما با مذهب شیعی منافات دارد. 

چه کسی گفته که امامان ما اینقدر باید زیبا باشند؟ آیا اگر امام ما آن زیبایی که مد نظرمان است

نباید مورد اعتقاد ما باشند؟

آیا ملاک ارادت ما به حضرت عباس (ع) چشمان ایشان بوده؟؟؟

آنچه از نظر اعتقادی در مورد امامان و انبیاء مهم است این است که :

 ۱) نباید ناقص الخلقه باشند.

۲) نباید زشت باشند.

آنهم به دلیل آینکه از نظر ارتباطی که باید مردم با آنها برقرار میکردند. 

خوشبختانه از سال گذشته عکسهای مختلفی که از امامان بود جمع آوری شده اند ...

سوال : اگر عکس امام در منزل بگذاریم گناه دارد؟

خیر ... ولی آن عکس عکس امام شما نیست.

آن عکس تصویر خیالی یک نقاش است که آن را کشیده است.

این روزها اشعار و مداحی ها هم افتضاح شده اند ... شیوه های مدرن و پست مدرن

مفهوم دعا با عزاداری را نمی دانیم . مثلاْ یک زیارت عاشورا که خواندنش تنها ۷ دقیقه طول می کشد

 را آنقدر در مراسم طولانی می کنیم و ما بینش آنقدر عزاداری میکنیم .... این همان افراط و تفریط در

 عزاداری هاست.

یا خراش دادن سر و صورت ... در اسلام آسیب رساندن به جسم حـــرام است.

قمه زدن و به سر و صورت زدن و نمایش این مناظر از سیمای جمهوری اسلامی ایران ...

یکی از مداحان می گفت : روز ۴ شعبان روز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) در بقیع بودم و دیدم یکی

بالای سر قبر ام البنین مرتب میگه : ام البنین مادر عباس خوشگله ...

یا اینکه مداح دیگری در ایام فاطمیه می گفت : محمد (ص) فاطمه را می بوییید و می گفت : فاطمه

 بوی بهشت میدهد ولی نه اینطور نیست ، بهشت بوی فاطمه میدهد.

همین عاشقانه های غیر عاقلانه فرهنگ شیعی را زیر سوال میبرد.

نباید بی منطقی کنیم که شیعه را اینگونه به تصویر بکشیم . شیعه به چنین چیزهایی نیاز ندارد.

ائمه شیعه آگاه و عاقل و با بینش می خواهند . راه عشق بازی را هم خودشان یاد دادند.

حضرت علی (ع) می فرمایند : ۲ گروه به هلاکت می افتند :

۱) آنهایی که آنقدر عاشق اند که من را خدا می پندارند.

۲) آنهایی که آنقدر از ما بدشان می آید که ما را

اشکال کار در اینجاست که جایگاه امامان را بالاتر از اونی که هستند میدانیم.

محمد (ص) من بشری عادی مثل شما هستم با این تفاوت که به شما وحی نمیشود.

امامان را از همان مرزی که خودشان گفته اند باید بشناسیم.

امامان ما راضی نیستند . آنها هم انسانهایی مثل ما بودند. آنها برای ما الگو هستند ولی تقوایشان

 در افقی است که قابل قیاس نیست. آنها هم مثل ما با مردم کوچه و بازار در ارتباط بودند . حتی تمام

 ایرادی که مشرکین از پیغمبر می گرفتند این بود که می گفتند چرا به کسی که تا دیروز در کوچه و

بازار بود وحی نازل می شود.؟!

سوال : در مورد اینکه می گویند امام زمان (عج) فرموده اند که : اگر گریه هایم برای امام حسین تمام

 شود خون گریه خواهم کرد توضیح می دهید؟

خب این مبالغه است .

بطور مثال در دعای کمیل اینهمه آمده است: االهم اغفر لی الذنوب

وقتی وجود مقدس معصوم گناه نمی کند چرا استفاده می کند؟

به این دلیل است که دارد فرهنگ ادب و دعا را به ما یاد میدهد.

مورد بعدی افراط در شعرها است . بطور مثال می گویند:

ـ الله .. علی ، علی است الله

- تو رازقی حیدر ... تو خالقی حیدر

- لا اله الا فاطمه

اینها دیگر نه استعاره اند نه تشبیه اند و نه مبالغه

در مورد امامان و معصومین نباید غلو کرد.

آیا یک شیعه عاقل اینگونه با امام معصوم خود عشق بازی می کند؟

اینگونه عشق بازی ها سخیف اند. سطح معارف شیعه سخیف نیست.

با عوام بازی ها و بی تفکری ها فرهنگ شیعی را زیر سوال میبریم.

سوال : بعد از امام حسین (ع) ۹ امام بعدی چگونه در ایام عاشورا عزاداری می کردند؟

در روایات بسیاری سینه زنی را داریم.

کلاْ گریه کردن و به گریه انداختن یا اینکه خودش را به حالت گریه کردن بیندازد اجر دارد.

ولی این گریه انداختن به چه قیمتی؟

نقل مطالب ذلت آمیز در مورد امانان و مطرح کردن عوامانه آنها اصلاْ صحیح نیست.

همه ما مشکل داریم . اشکال از روحانی و مداح و مستمعمون است.

مورد بعدی در عزاداریها صدای سگ در آوردن و غلاده انداختن است!

آیا امام از شیعه اش میخواهد که سگش باشد؟

امام می گوید : انسان باش و پا بگذار بر بال فرشته ها.انسانی کامل باش با الگویی که من می گویم.

مومن حق ندارد خودش را ذلیل کند مگر در برابر خدا. در مقابل ائمه نباید این کار را بکنیم.

امامان کسانی را می خواستند که در مواقع بحران کنارشان باشند.

یکی از بزرگترین عواملی که باعث حادثه عاشورا شد جدایی بین امت اسلام و امامت بود.

وقتی ما را از امامت جدا کردند باعث حادثه عاشورا شدند طوری که ۶۰ سال بعد از هجرت پیغمبر جگر

گوشه پیامبر را کشتند و کسی کاری نکرد. آنهایی که این کار را کردند کسانی بودند نمازهایشان و

 روزه های مستحبی شان تعطیل نمیشد!

مهمترین هدف عزاداری کسب علم است.

امام باقر (ع) میفرمایند: اگر جوان شیعه ای را نزد من بیاورند که آموزش دینی نمیبیند تحقیقاْ تأدیبش

می کنم.

مجالس عزاداری باید محفلی برای کسب علم و آموزش های دینی باشد.

موارد دیگر:

استفاده از شمائل و علامتها

ایجاد مزاحمت های عمومی

صدای بلندگو و صدای گوش خراش طبل و سنج تا بعد از نیمه شب

سد گذرگاههای عمومی و معابر و خیابانها

برپایی تکیه ها و ایجاد پاتوق های شب نشینی

فلسفه نذری :

غذاهای نذری را برای عزاداران امام حسین (ع) که در عزاداری شرکت کرده اند و خیلی

 درگیر کارهای روزانه و آشپزی نیستند تهیه می کنند.

**********************************

دوستان شرکت کننده در این جلسه

http://labgazeh.parsiblog.com

http://labgazeh.blogfa.com

http://abolfazl2321.persianblog.ir

http://dehnamaki1.blogfa.com

http://hassanak2.blogfa.com

http://mamanyehasty.persianblog.ir

http://sayeyesabour.persianblog.ir

http://1madar.com

http://derakhtebisayeh.persianblog.ir

http://omidir2000.blogfa.com

http://fpi.persianblog.ir

http://bisavada.persianblog.ir

http://roya11842.persianblog.ir

http://donyayesabzeman.persianblog.ir

http://father78.persianblog.ir

http://drkoochoolooo.persianblog.ir

http://dellshodegan.blogsky.com

http://ashkestan.blogfa.com

http://ghazi.tk

http://kohanmehr.tk

http://persianliterature.persianblog.ir

http://goleyakh.persianblog.ir

http://shiningfaces.persianblog.ir

http://doost_joona.persianblog.ir

http://pinky.persianblog.ir

http://parmida.persianblog.ir

و 4 مهمان گرامی

 *********************************

وب لاگ هفته آینده یکشنبه ۷ بهمن

دارالمجانین

http://dehnamaki1.blogfa.com

  *********************************

 

 


 


Admin